Nieuw seizoen van populaire jongerenreeks wtFOCK kaart met wtFOCK Anaïs opnieuw heel wat relevante jongerenthema’s aan

Samenwerking met jongerenplatform WAT WAT biedt jongeren die met vragen zitten na een aflevering al enkele jaren een plek waar ze terecht kunnen

Story image

Jongerenreeks wtFOCK blijft immens populair. Al seizoenenlang maakt wtFOCK verschillende taboes bespreekbaar, en komen er heel wat thema’s aan bod die leven bij de jongeren vandaag. En dit blijkt meer dan ooit nodig, de cijfers uit verschillende recente onderzoeken die in de media verschenen liegen er niet om: jongeren hebben het niet altijd makkelijk om hun plekje te vinden in de huidige maatschappij en hun omgeving.

Sinds 2019 werken de makers van wtFOCK samen met WAT WAT, een jongerenplatform van meer dan 80 organisaties waaronder Awel, Sensoa, VDAB en Child Focus, en hét referentiepunt voor jongeren met vragen. WAT WAT wordt gecoördineerd door De Ambrassade in opdracht van de Vlaamse Overheid.

En ook uit enkele bevragingen in de Waddist-app van De Ambrassade en Artevelde Hogeschool komt naar boven dat jongeren regelmatig worstelen met zichzelf en hun omgeving. ​ Zo blijkt dat 51% van de bevraagde jongeren geen positief zelfbeeld heeft. Dat is meer dan de helft van de bevraagde ‘Waddist-jongeren’. Daarnaast is 48% niet tevreden over hun eigen lichaam en heeft 43% van de bevraagde jongeren al eens getwijfeld over op welk geslacht ze vallen. Uit het onderzoek blijkt ook dat 66% al eens in contact is gekomen met drugs. Het zijn cijfers die doen nadenken.

Ook bij het nieuwe seizoen van wtFOCK blijft de samenwerking met WAT WAT relevant. De reeks snijdt immers opnieuw heel wat maatschappelijke thema’s aan die leven bij de jongeren van nu. In wtFOCK Anaïs zien we ondermeer jongeren die worstelen met een laag zelfbeeld, een moeilijke liefdessituatie of met geen gemakkelijke thuissituatie… Het zijn thema’s waar jongeren vandaag de dag geregeld mee in contact komen. ​

Felien Dekorte, Campagne manager WAT WAT: "Het blijft belangrijk om die moeilijke thema’s waar jongeren mee in contact komen, bespreekbaar te maken. Na verschillende aflevering van wtFOCK wordt er doorverwezen naar de website van WAT WAT. Daar bieden we heel wat relevante informatie, antwoorden en doorverwijzingen aan voor jongeren die met vragen zitten. Dat is vooral van belang bij afleveringen die draaien rond “zwaardere topics”. Het blijft belangrijk om die moeilijke thema's waar jongeren mee in contact komen bespreekbaar te maken. Nadien zitten jongeren misschien met vragen of hebben ze nood aan een gesprek. Daarom wordt na elke aflevering van wtFOCK ​ doorverwezen naar de website van WAT WAT."

De makers van de reeks hechten er ook erg veel belang aan om de jongeren zoveel mogelijk te betrekken bij het tot stand komen van de verhaallijnen:

Mathias Sourbon, Sputnik: "Aan wtFOCK gaat heel wat vooraf. We moeten weten wat er leeft onder de jongeren. We praten met jonge mensen die ervaring hebben met een thema en laten hen onze scenario’s ook nalezen. Uiteraard hebben we ook heel veel aan onze acteurs. Ze zijn zelf nog jong en kunnen uit eigen ervaring spreken. Ze weten als geen ander wat er leeft in de leefwereld van jongeren. En we gaan altijd in gesprek met mensen die bij bepaalde onderwerpen betrokken zijn. We vinden het onze plicht om te luisteren naar mensen die het nu eenmaal beter weten dan wij. Dat is ook hoe we bij WAT WAT terechtgekomen zijn."

wtFOCK: Anaïs

In dit seizoen volgen we Anaïs. Ze heeft het moeilijk met de scheiding van haar ouders en verliest zich makkelijk in drank en andere uitspattingen. Verliefdheid, vriendschap, nijd en de groeipijnen, taboes en onzekerheden van het volwassen worden spelen de hoofdrol in deze ‘uit het leven gegrepen’ fictiereeks. Net als in de voorbije seizoenen speelt het verhaal zich in real time af, doorheen de week en op verschillende tijdstippen. 

wtFOCK Anaïs, nu op GoPlay en wtFOCK.be
​Meer info op watwat.be/anais

Ferre De Prins Persverantwoordelijke Play4, Play5, Play6, Play7 & GoPlay
Over GoPlay

Alle vermelde teksten, foto’s, afbeeldingen, logo’s, handelsnamen, merken en audiovisueel materiaal zijn in eigendom of in licentie van Play Media, Play4, Play5, Play6, Play7 of GoPlay: deze zijn auteursrechtelijk of anderszins beschermd.

Gebruik hiervan is niet toegestaan zonder voorafgaandelijk akkoord van Play Media, hetzij via email hetzij na het ontvangen van een login op www.beeldfabriek.be. Het ontvangen van een login impliceert uw akkoord met de gebruiksvoorwaarden van www.beeldfabriek.be.

GoPlay
Harensesteenweg 224
1800 Vilvoorde